Speerpunten

De opleidingsschool wil alle studenten die in het Zutphense VO stage komen lopen graag iets extra's meegeven. Onze twee speerpunten waar de scholen samen met de opleidingsinstituten aan werken, lenen zich hier uitstekend voor: Creatief denken en handelen in het onderwijs en Innovatief omgevingsgericht leren.

Creatief denken en handelen in het onderwijs

In onze opleidingsschool willen we docenten opleiden die vanuit een ondernemende houding vernieuwend onderwijs tot stand brengen. Docenten die buiten gebaande paden durven te treden en die fouten maken als leermogelijkheid zien. Die continu samen blijven werken aan de kwaliteit van het onderwijs. 
Zo leiden wij docenten van de toekomst op. Docenten die leerlingen door middel van creatieve en activerende werkvormen uitnodigen om te leren, te ontdekken, nieuwe verbanden te leggen en oplossingsgericht te denken. Docenten die leerlingen voorbereiden op onze dynamische, voortdurend veranderende maatschappij. 


Hieronder een aantal praktijkvoorbeelden. 


Innovatief omgevingsgericht leren

Met het tweede speerpunt, innovatief omgevingsgericht leren, willen we vraagstukken uit de ons omringende samenleving in ons onderwijs verwerken. Door zo meer praktijk-realistisch onderwijs aan te bieden, leren leerlingen de relevantie en de onderlinge samenhang van de verschillende schoolvakken beter kennen.


Hieronder een aantal praktijkvoorbeelden. 


In het overzicht hieronder zie je hoe opleidingsschool Zutphen het creatieve proces in het onderwijs voor zich ziet. 
Docenten ontwerpen zo hun onderwijs en leerlingen ontwikkelen zich op deze manier tot de creatieve probleemoplossers die de toekomstige samenleving volgens ons vraagt.